Ako sa pýtať správne otázky?
Veľké dáta majú dva základné aspekty – deskriptívny a analytický. Je pomerne jednoduché použiť dáta na to, aby sa ich majiteľ dozvedel základné veci o svojom biznise: ktorý výrobok alebo služba sa predáva najlepšie, koľko priemerne minie zákazník na jeden nákup, koľko času strávi návštevník na webovej stránke a ďalšie opisné otázky. Odpovede na ne sú samozrejme cenné a je dôležité ich poznať a vyhodnocovať pri prijímaní rozhodnutí.
Oveľa zaujímavejšie je však poznať biznis do hĺbky a využiť dostupné dáta na zodpovedanie ťažších otázok. Najlákavejšie je použiť dáta a dátovú analytiku na vytvorenie predikcií, a tým vedieť napríklad predpovedať reakcie zákazníkov, odhadnúť správanie konkurencie alebo určiť najlepšiu stratégiu vo verejných a iných súťažiach.
Dáta však nezodpovedajú na všetko. Je potrebné dávať si pozor na to, aby sme nechceli odpovede na otázky, ktoré sa z dát nedajú vyčítať. Pri každej analýze je potrebné urobiť určitý počet predpokladov, ktoré však nemôžu byť nereálne alebo špekulatívne. Čím špecifickejšia je otázka, tým bude odpoveď na ňu pravdivejšia.
Ďalej je potrebné vždy myslieť na to, že pri analýze dát sa určujú korelácie, a nie závislosti. To, že dve premenné sa menia v rovnakom čase alebo pri rovnakých pozorovaniach neznanemá, že jedna ovyplvňuje tú druhú. Pre určenie závislosti je potrebné mať čo najväčší počet premenných a nevyhnuté externe overiť predpoklady, z ktorých analýza vychádza.